فروش اجتماعي چيست؟

تعريف فروش اجتماعي

فروش اجتماعي به معني استفاده از توانمندي‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي جهت تعامل با مشتريان بالقوه و احتمالي است. هر چند كه فروش اجتماعي به صورت كامل نمي تواند جايگزين ساير كانال‌هاي فروش (مثل فروش از طريق وب‌سايت، فروش حضوري و غيره) شود. به طور مثال، 94 درصد فروشندگاني كه از فروش اجتماعي استفاده مي‌كنند از ساير كانال‌هاي فروش نيز استفاده مي‌كنند اما، بسياري از فروشندگان (54 درصد) بر اين باورند كه استفاده از فروش اجتماعي در كنار ساير كانال‌هاي فروش، به افزايش فروش و تعامل بهتر با مشتريان احتمالي كمك مي‌كند.

مصرف‌كنندگان اعتماد كمي به خريد اجتماعي دارند اما بسياري از مصرف‌كنندگان به محتواي توليدشده توسط كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي اعتماد دارند به همين دليل، شركت‌ها تلاش مي‌كنند با استفاده از اين فرصت، مشتريان را به سمت خود جذب نمايند و آگاهي از برند خود را در بين مشتريان افزايش دهند. بنابراين، در فروش اجتماعي، تمركز فروشندگان بر ايجاد جامعه‌اي از مشتريان و افزايش تعامل آنها با همديگر و با برند شركت است. به خصوص مصرف كنندگان نسل زد علاقه زيادي به توليد محتوا در شبكه‌هاي اجتماعي دارند بنابراين اگر فروشندگان بتوانند از اين گروه از مصرف‌كننده براي توليد محتوا استفاده كنند مي‌توانند به افزايش شهرت برند و اعتماد ممشتريان به برند خود كمك كنند.

نقش فروش اجتماعي

اما سوالي كه وجود دارد اين كه چه عاملي باعث تمايل مصرف‌كننده به توليد محتوا مي‌شود؟ تحقيقات انجام شده نشان مي‌دهد كه مهمترين عاملي كه باعث ترغيب مصرف‌كنندگان به توليد محتوا مي‌شود، تعامل فعالانه فروشندگان با آنها در شبكه‌هاي اجتماعي است. پس از آن قراردادن محرك‌هايي نظير تخفيف، جايزه و غيره نيز مي‌تواند نقش مهمي در افزايش تمايل مصرف‌كنندگان به توليد محتوا داشته باشد. البته ماهيت محتواي توليدشده توسط شركت‌ها هم بسيار مهم است. توليد محتواي خلاقانه، جذاب و منطبق با سليقه مخاطبان هدف باعث مي‌شود آنها مجددا محتواي توليدشده توسط شركت شما را با ديگران به اشتراك بگذارند كه به آن همرساني محتوا مي‌گويند. همرساني محتوا باعث افزايش آگاهي از برند از و اعتماد مصرف‌كنندگان به برند شركت شما مي‌شود.

همانطور كه گفتيم، نسل زد تمايل بيشتري به خريد اجتماعي و فعاليت در شبكه‌هاي اجتماعي دارد. در استفاده از فروش اجتماعي بايد به اين نكته نيز توجه داشته باشيد كه مشتريان هدف شما، عمدتا كدام شبكه اجتماعي را مورد استفاده قرار مي‌دهند. در صورت كلي در سطح جهاني شبكه‌هاي اجتماعي اينستاگرام، تيك تاك و يوتيوب بيشتر در بين نسل زد طرفدار دارد هر چند هنگامي كه مي‌خواهيد از پتانسيل هاي فروش اجتماعي در بازارهاي هدف خود استفاده كنيد بايد كشور مورد نظر را از نظر ميزان استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي به صورت دقيق بررسي كنيد.

Leave a Comment